<

The Poverty Peepshow

a milliondollar ride you’ll never forget!

The Poverty Peepshow van theatergroep YoungGangsters is a milliondollar ride you’ll never forget! Met televisieprogramma’s als Een dubbeltje op z’n kant en Effe geen cent te makken als voorbeeld,zet (ook) YoungGangsters armoede in als winstmodel. Betreed onze zinderende attractie: het spookhuis van de armoede als smakelijk spektakel.

In The Poverty Peepshow wordt armoede een ware belevenis. Je ruikt de schimmel in een verkrotte woning, voelt de druppels van het lekkende dak en hoort de knorrende magen. Je bent getuige van een live huisuitzetting en zit vooraan bij de hartverscheurende strijd tussen de deerniswekkende bewoners van het pand en de onverbiddelijke handhavers van de wet. Vergeet de kermis, Efteling of Duinrell, The Poverty Peepshow is worth your money!

Sinds de roemruchte intrede van de Tokkies op nationale televisie, is de armoede-realityshow niet meer weg te denken uit het programma-aanbod. ‘Steenrijk, straatarm’, ‘Rondkomen in de Schilderswijk’, ‘Dubbeltje op z’n kant’, ‘De andere kant van Nederland’ en ‘Uitstel van executie’ geven de kijkers de kans om zich te verlekkeren aan de ellende van anderen. Al die programma’s brengen armoede terug tot het drama van een individu, zonder de maatschappelijke context daarbij te betrekken.  

De stereotypen die televisiemakers ons voorschotelen in deze zogenaamde ‘Poverty Porn’ hebben grote gevolgen. Niet alleen zijn ze bijzonder kwetsend voor iedereen die financiële problemen heeft, maar ze zijn ook van invloed op het vertekende beeld van armoede dat zich in ons collectieve bewustzijn heeft genesteld. Met The Poverty Peepshow legt YoungGangsters de mechanismes van deze beeldvorming bloot, maar niet zonder er zelf een slaatje uit te slaan.

‘Die angst voor de post evolueerde in een angst voor telefonische klantenservices en een angst voor de deurbel.’

Acteur Barry Emond speelt mee en schrijft openhartig in deze column hoe hij in de schuldhulpverlening belandde. Hij geeft een inkijk in zijn toenmalige struisvogelhouding en maakt invoelbaar hoe averechts het effect van onze schuldenindustrie is, waardoor mensen nog dieper in de problemen raken.

Lees hier de column die deze maand in de Bellevue programmakrant te lezen is.

Cast & crew

Spel > Jatou Sumbunu, Barry Emond, Judith van den Berg, Rutger Remkes
Regie > Annechien de Vocht
Tekstbijdragen > Michael Bijnens
Dramaturgie > Marijn van der Jagt
Vormgeving > Ruben Wijnstok
Muziek > Tjalling Schrik en Jeroen Roelofsen
Kostuums > Eva Krammer en Elian Smits
Techniek > Rik van der Veen
Productie > ’n More
Publiciteit > Maartje Hagar Treep
Grafisch ontwerp > Esther de Boer&Zn
Foto > Casper Koster
Met dank aan > Stella de Swart, Esther Lagendijk, Emiel Martens en Wouter Oomen van expertise centre Humanitian communication, Simone van Dijk, Maurice Danel, Els Annegarn en Stichting Doras.

Speeldata & tickets (2022)

In de media

Theaterkrant (keuze van de criticus!)
“Scherpe satire over schuld en schaamte”
“The Poverty Peepshow een pijnlijk actuele experience die iedere politicus zou moeten ondergaan.”
Lees meer >>

Trouw ★★★★
“Tragikomedie die je met vaart door ellende sleept, maar niet onberoerd laat. In The Poverty Peepshow gebeurt dat met een uitbundige uitwisseling tussen een sexy deurwaarder, bewegende objecten, een gefrustreerde telefoon, een buikige spiderman en een zeventiende-eeuwse pijproker.”
Lees meer >>

Interviews met Annechien de Vocht over
The Poverty Peepshow:

Volkskrant door Vincent Kouters:
Het idee bestaat dat arme mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen ongeluk.
Lees meer >>

NRC door Sander Janssens:
Een theatervoorstelling als minipretpark.
Lees meer >>

Telegraaf door Esther Kleuver:
Armoedeporno onder de loep.
Lees meer >>

<